GÖZALTI MORLUKLARI TEDAVİSİ

Gözler bir kişinin yüz ifadesini en çok etkileyen organlardan biridir. Gözlerimiz ve gözlerimizin etrafı sağlıklı olduğunda daha genç, diri ve canlı görünürüz.

Göz bölgemizin sağlıksız, bitkin ya da çökük olması ise bizi olduğumuzdan daha yaşlı gösterebilir. Kültürümüzde göz güzelliği, güzellik kavramının kendisiyle de yakından ilişkilendirilmiştir. Öyle ya, türkülerimizde ya da şarkılarımızda gözler gibi uğruna türkülerin yazıldığı, deli divane olunduğunu ya da herşeyden vazgeçilmek zorunda kalınan vücudumuzda başka bir estetik birim yoktur.

Zamanla gözlerimizin görüntüsüyle ilgili işler yolunda gitmeyebilir...

Gözlerimizin altında çukurlar, halkalar ya da morluklar oluşabilir. Neyse ki, oluşan bu morluklar, günümüzde kozmetik ve estetik endüstrisinin olanaklarıyla büyük oranda çözülebilir hale gelmiştir.

Kliniğimizde gözaltı morluklarının tedavisinde başta gözaltı ışık dolgusu olmak üzere, lazer, mezoterapi, radyofrekans ve kimyasal peeling gibi farklı tedaviler kullanılmaktadır. Tedavi tekniklerine geçmeden önce, gözaltı morlukları ile ilgili sık aldığımız bazı soruları yanıtlayalım:

Gözaltı Morlukları Neden Oluşur?

Farklı sebepler gözaltı morluklarına neden olabilir. Daha sonra söz edeceğimiz gözaltı morluklarının tedavisinde de sebebe göre yaklaşım yapılması gerekmektedir.

1- Genetik Faktörler

Gözaltı morlukları çoğu zaman ‘’çok çalışma’’, ‘’az uyuma’’ ya da yorgunluk ile bağdaştırılır. Her ne kadar bu nedenler gözaltı morluklarının birer sebebi olsa da gözaltı morluklarının en büyük nedeni genetik faktörlerdir.

Gözlerimizin etrafındaki deriye periorbital deri denir. Bu derinin özelliği vücudumuzun diğer bölgelerine göre oldukça ince olmasıdır.

Vücudumuzun diğer bölgelerindeki derilerin kalınlığı ortalama 2 mm iken, göz çevresindeki deri sadece 0,5 mm kalınlığındadır.

Bu derinin bu kadar ince olması, gözaltındaki damarların çok daha kolay görünmesine neden olur.

Aslında eğer derimiz vücudumuzun diğer bölgelerinde de 0,5 mm kalınlığında olsaydı, o bölgelerde de damarlarımızı, dolayısıyla morlukları görüyor olacaktık.

2- Yaş Faktörü

Yaşı ileri olan kişilerde göz altı morluğu görülme sıklığı artar. Bu durumun nedeni ise yaşlandıkça cildin yağ, kolajen ve elastikiyet kaybetmesi ve giderek incelmesidir.

Cildimiz inceldikçe gözaltı morlukları görünür hale gelir.

3- Periorbital Pigmentasyon

Periorbital pigmentasyon, genellikle koyu tenli kişilerin etkilendiği, gözaltı bölgesindeki pigment artışı sonucunda göz altı renginin daha koyu olmasına neden olan bir durumdur.

4- Yorgunluk ve Uykusuzluk

• Yorulduğumuzda vücudumuzdaki kimyasal kortizol (stres hormonu) seviyemiz yükselir.
  • Kortizol seviyemizin yükselmesi enerji seviyemizi yükseltir ve böylelikle vücudumuz yorulmaya bir tepki olarak bizi ayakta tutmaya çalışır.
  • Kortizol damarlardaki kan basıncını yükseltir. Bu durum, vücudumuzdaki birçok damar gibi göz altı damarlarının da genişlemesine neden olur.
  • Damarlar genişledikçe göz altlarımız da daha belirgin hale gelir ve biz daha görünür hale gelen gözaltı damarlarını göz altı morluğu gibi algılarız.
  • Az uyumak da yorgunluğun gün içinde sürekliliğine neden olduğu çin kan basıncını yükselterek göz altı morluklarının görünmesine neden olur.

5- Alerjik Hastalıklar

Alerjik rinit, atopik dermatit ve sinüzitin yanısıra genellikle tekrarlayıcı olan ve toplumda sıkça görülen alerjik konjonktivit gözaltı morluklarına neden olabilir.

Kısacası ev tozu, polenler ya da ev hayvanları dolaylı yoldan gözaltı morluklarının oluşmasının nedenleri arasında yer alır.

Sigara, Alkol ve Kafein Kullanımı

Sigara, alkol, kafeinli ürünlerin sık tüketilmesi de göz altı morluklarına neden olabilir. Sigara vücudu oksijensiz bırakarak, alkol ve ve kafein ise vücudun su miktarını düşürerek göz altı damarlarını daha belirgin hale getirir.

Vitamin Eksikliği

B12, C, K, E vitamini eksiklikleri bazı durumlarda göz altı morluklarına neden olabilir.

Gözaltı Morluğu Hangi Hastalığın Belirtisi Olabilir?

Eğer göz altlarınızda morluk varsa bu genellikle genetik faktörlerden kaynaklanmaktadır. Bu durum fiziksel sağlığınızı etkilemeyen kozmetik bir problemdir. Ancak nadiren aşağıda maddeler halinde listelenmiş olan çeşitli sağlık problemleri ya da bazı özel dönemler gözaltlarında renk değişikliğine neden olabilir.

• Başlıca sinüzit ve burun ameliyatları olmak üzere burunu etkileyen her türlü rahatsızlık ya da cerrahi müdahele
  • Hamilelik ve adet dönemleri gibi hormon düzeyini etkileyen özel durumlar
  • Kansızlık ya da kan dolaşımıyla ilgili rahatsızlıklar
  • Alerjik rinit, atopik dermatit ve sinüzitin yanısıra genellikle tekrarlayıcı olan ve toplumda sıkça görülen alerjik konjonktivit
  • Böbrek ile ilgili rahatsızlıklar

Gözaltı Morlukları İçin Hangi Bölüme Başvurulmalıdır?

Tanı ve tedavi için dermatoloji birimine gidilmelidir. Ancak, dermatoloğunuz nadir de olsa morlukların altında yatan bir rahatsızlıktan şüphelenebilir. Böyle bir durumda dermatoloğunuz sizi ilgili birime yönlendirecektir.

Göz Altı Morlukları Tedavisinde Hangi Yöntemler Kullanılır?

Göz altı morluğu görünümüne neden olan faktör ortaya koyulmadıkça yapılan tedavinin başarı şansı daha düşük olacaktır. Çeşitli tedavi seçeneklerini aşağıda tanıtmaya çalıştık.

1- Göz Altı Işık Dolgusu

Göz altı ışık dolgusu hyalüronik asit, çeşitli mineraller, antioksidanlar ve vitaminlerden oluşan bir üründür. Ana maddesi vücudumuzda doğal olarak bulunan hyalüronik asit olan bu ürünün gözaltına enjekte edilmesi gözaltı morluklarının tedavisinde çoğu zaman yeterli olur.

Işık dolgusu, son 10 senede dünyada yüz binlerce kişinin göz altı morluklarının tedavi edilmesinde kullanımıştır. Uygulama yaklaşık 20 dakika içerisinde tamamlanır.

Ürünün içerisinde lokal anestezik madde olduğu için uygulama esnasında minimum düzeyde ağrı hissedilir. Anatomik olarak çok ince ve karmaşık yapılarda oluşan göz altı bölgesinde dolgu enjeksiyonu için ucu iğneler gibi kesikin olayan künt kanüller kullanılmalıdır. 9 ila 12 ay kalıcılığı vardır.

2- Q- Switch NdYag Lazer

Göz altı morluğunun ana nedeninin gözaltı derisindeki renk (pigmentasyon) artışı yani derinin renk hücreleri melanositlerin artışına bağlı olduğu durumlarda kullanılır.

532 nm ve 1064 nm dalga boyuna sahip Q-Switch NdYag Lazerler oldukça yüksek enerjiye sahiptir. Bu özellikleri sayesinde göz altı morlukları ve cilt lekelerinin ortadan kaldırılmasında etkilidir.

Tedavi 1-2 hafta aralıklarla toplamda 6-8 seans şeklinde yapılır. Her bir seans yaklaşık olarak 5 dakika sürer.

3- Kimyasal Peeling

Kimyasal peeling, cilde asidik bir solüsyonun uygulanmasıyla üst derinin soyulması işlemidir. Böylelikle, alttan gelen deri daha taze ve diri görünür. Kimyasal peelingin renk düzeltici ve cilt aydınlatıcı etkisinden göz altı morluklarının tedavisinde de faydalanılmaktadır.

Peeling uygulaması, üst ve alt göz kapaklarına yapılır. Genellikle tedavi tek başına uygulanmaz. Göz altı ışık dolgusu ya da Q-Switch lazer uygulamasıyla birlikte destekliyici tedavi olarak kullanılır. 2-4 hafta aralıklarla toplamda morlukların durumuna göre 3-8 seans uygulanır.

4- Radyofrekans

Radyofrekans cihazları, elektromanyetik radyo dalgaları ile ciltaltını ısıtır ve cildin kendini tamir mekanizmasını deveye sokar. Böylece, ciltte elastikiyet ve kollajen artışı sağlanmış olur.

Radyofrekansın göz altı morlukları tedavisinde kullanılma amacı, cildin kalitesinin yükseltilerek derinin kalınlaşmasını sağlamak, böylece göz altı damarlarının daha az görünür hale gelmesini sağlamaktır.

Bu uygulama, gözaltı ışık dolgusuyla kombine şekilde kullanılabilir.

5- Mezoterapi

Çok ince iğneler ile etkin maddelerin cilt altına enjeksiyonu işlemi olan mezoterapi, göz altı morluklarında da sıklıkla kullanılmaktadır.

Anestezik krem uygulaması sonrası yapılan mezoterapi işleminde uygulama sonrası yarım gün kadar sürecek kızarıklık ve şişlik olabilir. Verimli bir sonuç almak için 2-4 seans yapmak gerekir. Altı ayda bir yapılacak tek seans ise etkinin oldukça uzun sürmesine yardımcı olacaktır.

Gözaltı Morluklarını Azaltmak İçin Neler Yapabilirim?

• Günde en az 7 saat uyunmalıdır. Düzenli uykuya dikkat edilmelidir. Mümkünse her gün aynı saatte uyunarak uyku alışkanlığı edinilmelidir.
  • Günde en az 1,5-2 litre su tüketilmelidir.
  • Yatmadan önce göz makyajı temizlenmeli, mümkünse E, C, A vitaminleri,hyalüronik asit ve peptidler içeren gözaltı kremleri kullanılmalıdır.
  • Gözaltları, yüze güneş kremi sürülürken ihmal edilmemelidir.
  • Akdeniz diyetine uygun beslenilmeli, protein, vitamin, mineral ve kalsiyum kaynakları dengeli tüketilmelidir. Aşırı tuz tüketimi vücuttaki su miktarını azaltacağı için, tuz tüketimi sınırlandırılmalıdır.
  • Kahve ve alkol tüketimi azaltılmalıdır.
  • Alerjik bir bünyeniz varsa, alerjik etkenlerden uzak durulmalıdır.
  • Gözaltlarını kapyasayacak şekilde gözlere günde 10 dakika uygulanan soğuk çay banyosu göz altı morluklarının azalmasına yardımcı olabilir.